Product added to basket

  • logo
  • 0 0

Omvandling av Chellaston Academys bibliotek till ett dynamiskt nav för samarbete, kreativitet och självständiga studier

Chellaston Academy är en grundskola och akademi i Chellaston i Derby-området i England, Storbritannien.

Vår breda erfarenhet säger oss att i dagens snabba akademiska värld spelar biblioteken en avgörande roll för att stödja studenternas framgång. Vi ville förvandla biblioteket på Chellaston Academy till en dynamisk inlärningsmiljö som främjar samarbete, kreativitet och självständiga studier. Vi vet att utformningen av dessa utrymmen är avgörande för att forma elevernas resultat och för att erbjuda resurser och upplevelser som tillgodoser olika inlärningsbehov.

Vi skapade en plats som stödjer och driver akademins akademiska etos och gör biblioteket till skolans hjärta och en engagerande och trevlig upplevelse för alla. Ett utrymme som kommer att stödja och driva utvecklingen av både akademisk och personlig framgång. Vår design syftade till att stimulera och motivera eleverna på Chellaston Academy med ett fantastiskt utrymme som nu uppfyller moderna behov och krav.

Vi vet att dagens elever behöver mer än tysta studieplatser - de behöver anpassningsbara utrymmen som kan växla mellan individuella studier, grupparbete och samarbetsprojekt. Våra hyllösningar ger flexibilitet som möjliggör grupparrangemang. Vi såg till att det fanns flyttbara möbler och moduluppbyggda områden som gjorde det möjligt för studenterna att konfigurera om utrymmena utifrån sina behov, oavsett om de arbetar ensamma eller i grupp.

Vi skapade en magisk plats inom akademin, en plats som hade sin egen identitet. Själva biblioteket är fördelat på två våningar där den nedre delen av biblioteket är en trivsam och tyst studiemiljö. De moduluppbyggda sittmöblerna skapar en intressant och dynamisk zon i biblioteket.

Den övre våningen utformades för att skapa ett stort, flexibelt utrymme som möjliggör samarbete och gruppstudier/läsaktiviteter. Genom att dela in biblioteket i ”tysta” områden för djupt fokus och ”samarbetszoner” för gruppdiskussioner säkerställdes att alla typer av elever kunde känna sig välkomna. Ljudisolering och genomtänkt planlösning gjorde att dessa zoner blev distinkta men ändå harmoniska.

Vi vet att tillgänglighet för alla elever, inklusive dem med funktionshinder eller särskilda inlärningsbehov, är avgörande. Rullstolsvänliga planlösningar och ett lugnt, sinnesvänligt rum gör att alla kan trivas i lokalerna. Att erbjuda en mängd olika inlärningsmiljöer stödjer också elever med neurodiversitet och tillgodoser olika undervisningsmetoder.

Särskilda grafiska element utformades med hjälp av eleverna själva, vilket ger en verkligt personlig touch och en känsla av ägarskap till utrymmet. Färgerna i de mjuka inredningsdetaljerna och de gröna hyllorna gjorde att alla aspekter av biblioteksdesignen harmonierade med varandra.

Att designa med hållbarhet i åtanke är alltid en viktig del av vår verksamhet och blir allt viktigare, så vi försöker minska bibliotekets miljöpåverkan samtidigt som vi skapar hälsosammare utrymmen för eleverna där det är möjligt.

Vi beundrar Chellaston Academy och hur den har förvandlats till en levande, anpassningsbar plats som stöder elevernas framgång i alla former - akademiskt, socialt och personligt. Vi vet att vi har skapat ett bibliotek som ger eleverna möjlighet att nå sin fulla potential.

Citat från kunden:

"Redan vid vårt första samtal med Deanna på The Design Concept förstod hon vår vision för Chellaston Academy - en anpassningsbar och sofistikerad lokal som passar ett brett spektrum av elever. Vi är mycket nöjda med bibliotekets layout som fortsätter att utvecklas i takt med att våra ambitioner för läsning växer i biblioteket. Som biblioteksteam tyckte vi att The Design Concept var framsynta, lösningsfokuserade och mycket lyhörda för skolans behov."

SE VIDEO

Produkter som används på Chellaston Academy, Storbritannien

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad med de senaste biblioteksnyheterna