Försäljnings- och leveransvillkor för nätbutik
Följande allmänna försäljnings- och leveransvillkor ska tillämpas för alla anbud, all försäljning samt alla leveranser från Lammhults Biblioteksdesign AB.
FÖRSÄLJNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR – EUROBIB DIRECT NÄTBUTIK
Alla angivna priser är i svenska kronor exkl. moms och frakt. Ev. kampanjer via utskick eller erbjudanden via nätbutik där villkor anges gäller per köptillfälle.
1. BETALNINGSVILLKOR
1A.
Offentlig: Betalningstiden är 30 dagar netto från fakturadatum om annat ej överenskommits. Du betalar alltid mot faktura. Efter förfallodagen debiterar Lammhults Biblioteksdesign dröjsmålsränta med Riksbankens referensränta + 8%.
1B.
Privat: Vi tillämpar förskottsbetalning och skickar dig en proformafaktura. Din beställning kommer att behandlas så snart vi får din betalning.
Notera att försåld vara är Lammhults Biblioteksdesigns egendom tills den är betald.
2. BETALNING
Danske Bank Sweden Branch
Plusgiro: 25 60 65-4
Bankgiro: 996–1111
Swift code: DABASESX
IBAN nr.: E8612000000012131450273
3. GARANTI
Vi lämnar två års garanti för material- och fabrikationsfel. Fakturan gäller som garantisedel. Vid åberopande av garanti måste fakturanummer anges.
4. LEVERANSVILLKOR
Beställningar på lagerförda produkter skickas från lager inom 1-3 arbetsdagar. Angiven leveranstid i katalog och nätbutik är preliminär. En orderbekräftelse med bekräftad leveranstid sänds till dig från vår kundtjänst. Notera att vi vanligtvis skickar din order först när samtliga beställda produkter finns i lager.
Varorna levereras fritt fabrik. Order överstigande 4 000:- levereras fraktfritt. Fraktpriser för ordervärde understigande 4 000:- gäller följande:
0-499:-: 150:-
500-999:-: 200:-
1 000-1 999:-: 250:-
2 000-3 999:-: 350:-
Varorna sändes på fördelaktigaste sätt om annat ej överenskommits.
Vid leveranser som ej mottagits av beställare pga. begränsade öppettider på leveransadressen debiteras ny utkörning. Ange därför alltid öppettider, kontaktperson och telefonnummer till varumottagare på din order.
Om din leverans inte kommit fram kan du kontakta vår kundservice. Ange aktuellt ordernummer så kan de bistå med fraktsedelsnummer för att spåra leverans.
5. TRANSPORTSKADOR
För skador som uppkommit under transporten eller om något kolli saknas gäller följande villkor:
5A.
Synliga skador på gods och/eller emballage eller om kolli saknas ska dokumenteras vid godsmottagande genom notering på fraktsedel och kontrasignatur av chaufför. Godsskador ska omgående anmälas skriftligen till Lammhults Biblioteksdesign. Denna rutin måste följas för att ersättning ska kunna utgå.
5B.
Dolda skador som inte kan förutsättas ha varit uppenbara vid godsmottagandet, skall snarast möjligt anmälas skriftligen till Lammhults Biblioteksdesign, dock senast inom 5 kalenderdagar. Vid senare anmälan tar transportföretaget inte emot skadeanmälan och du får själv stå för kostnaderna.
Alla skador enligt A och B bör fotodokumenteras för att underlätta bedömningen av ersättningskrav.
Returnera inte transportskadat gods till Lammhults Biblioteksdesign utan att först avtalat med vår kundservice. Behåll det i stället för ev. inspektion av transportföretaget.
6. REKLAMATIONER
Reklamationer (ej transportskador – se Transportskador) anmäls till kundtjänst senast 7 arbetsdagar efter det att du fått dina varor. När du ringer vår kundtjänst kan vi också diskutera om vi ska byta varan eller om du ska krediteras när varan kommer i retur. Varor som skadats vid returfrakt kan ej krediteras.
- Kontakta kundtjänst.
- Förpacka varan noggrant så att transportskador undviks.
- Märk returer med tydlig avsändare, kundnr./ordernr.
Om du önskar en ny vara som ersättning för den reklamerade varan måste du göra en ny beställning. En returnerad vara krediteras först när den är mottagen av oss om inte annat avtalats.
7. RETUR AV VAROR
Om Lammhults Biblioteksdesign har levererat fel vara eller om du råkat beställa fel, kontakta först vår kundservice och upplys om vad du önskar returnera. Vi kan då diskutera om du vill byta varan eller om du vid mottagen retur önskar en kreditering.
Som huvudregel accepterar vi returer av lagervaror. Lagervaror är alla varor som i katalogen inte har symbol med beräknad leveranstid i veckor. I nätbutiken är det alla varor med “omgående leverans”. Beställningsvaror tas ej i retur.
Vid returer gäller:
- Varan måste returneras felfri, oanvänd och i originalemballage.
- Om du beställt fel vara och önskar returnera den betalar du för returfrakt + 20% av ordervärdet i administrationsavgift.
- Om Lammhults Biblioteksdesign har levererat fel vara betalar vi för returfrakt och varan krediteras fullt ut.
- Tänk på att förpacka varan noggrant så att transportskador undviks.
- Märk returer tydligt med avsändare och ordernr/kundnr.
8. ANNULLERING AV ORDER
Möjlighet att annullera lagd order är olika beroende på varan i fråga:
- Lagervaror – annullering möjlig före klockan 12 samma dag som ordern är lagd.
- Beställningsvaror – annullering möjlig innan varorna är sända från leverantör.
- Kundanpassade varor – Annullering möjlig innan produktion är påbörjad.
Kontakta kundservice för besked.
9. FÖRBEHÅLL OM ÄNDRINGAR
Lammhults Biblioteksdesign AB förbehåller sig rätten att utan föregående varsel ändra villkor i katalogen, varornas tillgänglighet, utförande, specifikation och pris. Eventuella uppdateringar eller rättelser anslås i nätbutik.
Med vårt sortiment på närmare 1500 biblioteksrelaterade produkter, stödjer Eurobib Direct varje biblioteks behov av förbrukningsartiklar, exponeringslösningar och kompletterande inredningsprodukter.
Kundtjänst
Tel.: 046-31 18 50
Måndag-Torsdag från kl. 08.00 – 16.30
Fredag från kl. 08.00 – 15.00
E-post: direct@eurobib.se